ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 28 ساله )

سلام
آیا شیطان واقعا وجود داره یا خیالیه؟مگه شیطان چقدر عبادت کرده بود که باید پاداشش این میشد که تا روز قیامت امکان وسوسه کردن این همه بنده رو داشته باشه؟چرا هر جا کم میاریم میندازیم گردن شیطان میگیم...


مشاور (مجید محمدی)

باسلام
براساس قرآن و روایت شیطان با همان ابلیس یک موجود واقعی و حقیقی می باشد و هیچ تصرفی و قدرتی بر انسانها ندارد و تنهامیتواند به انسانها پیشنهادهای منفی و زشت بدهد. بسیارى مى‌پرسند شیطان که موجود اغواگرى است اصلاً چرا آفریده شد؟ و فلسفه وجود او چیست؟! در پاسخ مى‌گوییم:

اوّلاً: خداوند شیطان را، شیطان نیافرید، به این دلیل که سال‌ها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود، ولى بعد از آزادى خود سوء استفاده کرد و بناى طغیان و سرکشى گذارد، پس او در آغاز پاک آفریده شد، و انحرافش بر اثر خواست خودش بود.

ثانیاً: از نظر سازمان آفرینش، وجود شیطان براى افراد با ایمان و آنها که مى‌خواهند راه حق را بپویند زیان بخش نیست، بلکه وسیله پیشرفت و تکامل آنها است، چه این که پیشرفت، ترقى و تکامل، همواره در میان تضادها صورت مى‌گیرد.

به عبارت روشن‌تر: انسان تا در برابر دشمن نیرومندى قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خود را بسیج نمى‌کند و بکار نمى‌اندازد، همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان و در نتیجه ترقى و تکامل او مى‌شود. یکى از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر به نام «تواین بى» مى‌گوید: «هیچ تمدن درخشانى در جهان پیدا نشد، مگر این که، ملتى مورد هجوم یک نیروى خارجى قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را به کار انداخت و آن چنان تمدن درخشانى را پى‌ریزى کرد».